”Jag vill skapa en vinkultur utan alkohol”

Hon gör vin, men det är inte kärleken till goda drycker som är drivkraften bakom MRG Wines. Det är visionen att inga barn ska fara illa av alkoholen. Moa Gürbüzer vill med sitt företag göra revolt mot alkoholkulturen.

Det var barnens ögon som fick henne att bestämma sig för att starta MRG Wines. Flackande, fulla av ångest, otrygga. Efter att under 28 år som socialarbetare mött barn som lever i skuggan av en alkoholberoende förälder kände Moa Gürbüzer att hon ville göra något mer. Hon ville skapa en kulturell förändring i samhället, något som på djupet skulle göra skillnad.

Från socialarbetare till entreprenör – vid 57 års ålder dessutom. Vad fick dig att ta steget?

– Jag kom till en punkt där jag kände ”nu eller aldrig”. Under alla mina år som socionom hade jag mött så många barn som farit illa av alkohol, nu kände jag starkt att jag ville jobba mer övergripande. Jag tänkte att om jag verkligen vill skapa en långsiktig förändring, så måste jag göra det inifrån – och ett sätt vore att skapa ett alkoholfritt vin så gott att ingen behöver undra varför du hellre väljer det än ett med alkohol i. Det finns omkring en miljon personer i vårt land som inte kan hantera frågan om de vill ha alkohol när den erbjuds, som säger ja även när de vet att de inte borde – för att de inte vill vara den som som står där med ett glas läsk när alla andra dricker champagne. Om det finns ett minst lika gott alkoholfritt alternativ tror jag att det blir både lättare och mer socialt accepterat att tacka nej till alkoholen.

Moa Gürbüzer vid sitt skrivbord.

Du blev alltså vinmakare, det låter lättare sagt än gjort?

– Min son är kemist, så jag frågade helt enkelt honom och hans vänner om de vill hjälpa mig att klura ut hur vi skulle göra. Vi gick igenom det alkoholfria vinutbud som fanns på marknaden då – det mesta var verkligen jätteäckligt – och kom fram till att tillverkarna gjort en rad misstag i produktionsprocessen. Sedan gjorde vi om avalkoholiseringsprocessen, experimenterade med varje steg i den, tills vinet blev som vi ville ha det.

Var gjorde ni experimenten, hemma i köket?

– Nej, jag hyrde in mig i en del av en dryckesfabrik där vi laborerade. Då jobbade jag fortfarande deltid som socialarbetare, så det blev under sena eftermiddagar och kvällar som vi ägnade oss åt det här.

Det måste kostat en del?

– Absolut. Jag tog lån av släkt, vänner och bekanta för att kunna ta fram vinet. Till och med min hårfrisörska ställde upp med pengar! När vinet väl var framtaget sa jag upp mig från mitt socionomarbete för satsa fullt ut på företaget och det var då jag tog kontakt med champagneexperten Richard Juhlin för att fråga om han ville samarbeta genom att sätta sitt namn på etiketten – jag insåg att jag skulle behöva ett känt namn för att nå ut bättre. Han ställde upp!

Moa Gürbüzer, grundare av MRG Wines, framför en hylla med vinflaskor.

Tvivlade du någonsin på din idé?

– Ofta, och jag hade flera i min omgivning som inte trodde på idén alls, som sa ”varför skulle någon vilja betala så mycket för något utan alkohol i?”. Men när jag lät andra testa vinet och såg uttrycket i deras ögon när de tog första klunken – då förstod jag att det skulle gå.

Så var du plötsligt entreprenör efter 28 år som anställd – det måste varit en rejäl omställning?

– Ja herregud, det var verkligen inte lätt. Jag har nog gjort alla misstag man kan göra som entreprenör. Till exempel tänkte jag inte alls på målgrupper i början, trodde att jag skulle kunna nå alla med samma etikett. Men jag fick mycket hjälp av Almi och Business Region Göteborg. Samtidigt har det här aldrig först och främst varit ett företag för mig, utan en fortsättning på mitt sociala arbete. MRG Wines är en rörelse som syftar till att förändra alkoholkulturen, så att färre barn far illa. Och det går helt fantastiskt bra! Nu hoppas jag bara på att mina konkurrenters viner blir bättre också, jag vill gärna skapa den här förändringen tillsammans med fler aktörer.

Läs mer om Moa Gürbüzer på Make it – SEB:s sajt för företagare i tillväxt.