”Jag kan jobba från Spanien om jag vill”

Josefin Sjöblom hade tröttnat på sitt jobb. När hon såg att inredningsföretaget Denny’s Home var till salu föll alla pusselbitar på plats.
– Jag kände ”wow, this is it”! Jag älskar inredning och har byggt hus själv. Det var helt fantastiskt, mitt i prick att ta över företaget. Jag såg direkt vad jag kunde vässa.

Josefin Sjöblom hade fått nog av sitt chefsjobb och funderade på vad hon skulle göra härnäst. Inga lediga jobb kändes kul. Istället började hon kika på vilka företag som fanns till salu och vad hon skulle kunna strukturera upp och få fart på. Precis innan semestern i fjol slog bomben ner. Inredningsföretaget Denny’s Home som funnits i drygt 20 år, med välkända varumärken i e-handeln och den fysiska butiken i Stockholm, var till salu.

Du fastnade för företaget på en gång?

– Ja, jag kände direkt att jag hittat hem, det här passade mig perfekt med min passion för inredning. Här såg jag att jag kunde modernisera och digitalisera företaget.

Du funderade inte på att “bara” söka jobb på ett inredningsföretag?

– Min drivkraft är frihet och jag tycker om att ha lite att ta tag i , strukturera och utveckla. Därför passar det mig bättre att ta över något existerande och förfina det. Frihet innebär också att jag har möjlighet att jobba när och varifrån jag vill, vilket är mycket värt för mig. Jag kan ta några dagar nere i Spanien och kan fortfarande sköta större delen av mitt jobb därifrån. Men du måste självklart tycka om att jobba med det du gör, för det är så klart mycket jobb.

Berätta om beslutet att köpa ett bolag, istället för att starta ett eget inredningsföretag?

– Jag spolar förbi uppstarten och får användning för det jag är bra på direkt – att vässa affären och strukturera upp verksamheten. Du betalar en slant, men du har också en omsättning som kickar in från dag ett. Och du har en inkomst. Annars kan du inte räkna med att ta ut lön initialt.

Du valde att ta över hela företaget inklusive ansvaret för anställda, inte bara köpa loss varumärket och lagret?

– Ja, det är till exempel en stor fördel att avtalen med viktiga, stora varumärken fortsätter att rulla. Hade jag startat något från grunden hade det tagit mig år att få in de här stora prestigefulla leverantörerna – om jag ens hade lyckats.

Hur visste du vad du ville betala för företaget?
– Jag tog hjälp av en bra revisor som jag litar på, samtidigt som jag bollade med en vän som är förvärvsansvarig på ett större bolag, som är van att räkna på affärer. Parallellt fick en annan bekant som haft företag och gått in i flera bolag ta del av allt underlag. Jag fick tre rätt lika summor. Efter ett halvårs undersökningar och förhandlingar var köpet klart.

 

Vad är du extra nöjd med att du fick med på pränt i avtalet?
– Jag såg till exempel till att det stod i avtalet att de gamla ägarna inte fick driva samma typ av verksamhet inom ett visst antal år, för att de inte skulle plocka med sig kunderna. Samtidigt var en av ägarna kvar i bolaget ett halvår för kompetensöverföring. Det var ett villkor för att jag skulle köpa bolaget.

Vad skulle du göra annorlunda, vid ett bolagsköp idag?
– Jag skulle vara ännu mer noga i avtalet, med exempelvis en klausul kring ansvaret kring tidigare händelser i bolaget.

Du som är nyfiken på att veta mer om hur det går till kring ett bolagsköp hittar lite mer läsning om ämnet  här: EXPERT-TIPS. Tänk på det här när du köper ett bolag