”Vänskapen är den viktigaste framgångsfaktorn”

Träning ska vara varierad. Och vänskapen går alltid först. Det var grundfilosofin när Rasmus Adler Wahlberg och Mahesh Kumar drog igång Fitness Collection.

Att starta bolag med vänner går hur bra som helst, bara du är riktigt petig med vilka du väljer. För Rasmus och Mahesh är vänskapen i sig alltid viktigast. Men de kan också se att den spelar en avgörande roll i företagets utveckling och framgång – inte minst eftersom den gör det möjligt att skala bort en massa ego och prestige.

Ni har kallats träningsvärldens Spotify eller Airb’n’b. Gillar ni de jämförelserna?

Ramus: – Spotify är nog mest relevant. Vi har gjort ett månadsabonnemang för träning som innehåller allt du behöver. Det är enkelt att hitta och du kan dela dina aktiviteter med dina vänner.

Hur funkar tjänsten?

Mahesh: – Med ett abonnemang hos oss kan man träna fritt på alla anslutna studios och gym, vilket i nuläget är ungefär hundra stycken i Stockholm. Man betalar en fast månadskostnad, olika stor beroende på hur mycket du vill träna.

Mahesh Kumar och Rasmus Adler Wahlberg, Fitness collection, sitter vid en dator.

Ni har båda tidigare erfarenhet av att starta eget, Rasmus genom Advisa och Mahesh genom Magine. Hur växte idén med Fitness Collection fram?

Rasmus: – Jag skulle säga att den kom lite bakvägen. Vi är ju goda vänner och visste att vi gärna ville göra något ihop, också tillsammans med Erik [Wickström, styrelseordförande]. Så vi började titta på idéer som skulle vara möjliga – och roliga, det var jätteviktigt – att genomföra och landade i det här.

Mahesh: – Vi älskar alla att träna och vill träna varierat. Från gym till löpning och kampsport och yoga. Ofta finns ju den bästa träningen hos passionerat folk på små studios, och vi ville göra den sortens träning tillgänglig för alla.

Det finns ju de som säger att man ska undvika att starta företag med vänner och familj. Ni håller inte riktigt med antar jag?

Ramus: – Jag tycker absolut att man kan starta med vänner. Men var extremt noga när du väljer med vilka. Du ska bara göra det med vänner där du vet att ni alltid kan sätta vänskapen först. För oss finns ingen risk att vänskapen skulle paja, för den är alltid viktigast för oss.

Mahesh: – Jag skulle säga att vänskapen är den viktigaste framgångsfaktorn för oss. Tack vare den kan vi ha en rak och tydlig dialog om allt, utan att en massa ego och prestige kommer emellan. Det gör att vi kan vara effektiva och snabbt rätta till eventuella misstag, i större utsträckning tror jag än vad folk som inte känner varandra vanligtvis gör.

Mahesh Kumar och Rasmus Adler Wahlberg, Fitness collection, i ett trapphus.

På tal om misstag – vilken miss har ni lärt er mest av hittills?

Mahesh: – En klassiker är väl att man alltid överskattar potentialen på kort sikt men underskattar den på längre sikt. Allt tar så väldigt lång tid! Och på vägen är det lätt att släppa blicken på den stora visionen och istället börja göra sådant som just nu känns oerhört viktigt, men som på längre sikt kan vara ganska oväsentligt. Mycket handlar om att lära sig prioritera.

Rasmus: – En stor lärdom jag har gjort på vägen hit är hur viktigt det är att lyssna på sina kunder. Alltså inte bara ”jag hör vad du säger” utan verkligen analysera och gräva djupare i det man får höra och de data som samlas in.

Rasmus: – För vår del är ju kunderna både de studios som vi har knutna till oss och de som tecknar abonnemang. För våra medlemmar var det till exempel viktigt att kunna träna obegränsat, märkte vi efter ett tag. Det syntes inte i deras användande, det vill säga de flesta tränade inte så många gånger per månad i realiteten, men känslan av att kunna välja själva hur mycket de vill träna var väldigt viktig. Och den kunskapen nådde vi bara genom att just prata med dem, fråga vad de tyckte var bra och varför de i vissa fall valde att lämna.